fredag 8 februari 2013

Finska Levi – alpby i skandinavisk tappning

 I norra Finland väntar man på att de svenska vinterturisterna ska ta till sig Levi på samma sätt som britter och ryssar. Från Levis sida har man marknadsfört sig starkt mot Ryssland och Storbritannien.

 Nu väntar man på att svenskarna också ska upptäcka Levi. I Levi satsar man nu intensivt på golf och fiske under sommaren för att inte vara helt beroende av skidturism. Sedan den december 2009 har SAS vintertid direktflyg till Kittilä, 15 kilometer från vintersportorten Levi. En oas för dem som vill uppleva en ”alpby” i skandinavisk tappning.

Från liten by till världskänd vintersportort
Levi har under de senaste åren vuxit rekordartat. Här har det från nästan noll vuxit upp en kärna med butiker, restauranger och hotell mitt i byn, på kanten till en av nedfarterna vid det alpina liftsystemet. Runt torget i byn ligger det stora hotellet Sokos uppdelat på tre fastigheter, vilket innebär att man trots en enorm expansion har man lyckats med att behålla bykänslan.


 
Det fantastiska med Levi är att näringsliv och politiker har bestämt sig för att sätta Levi på världskartan som vintersportort. Att det är hög klass på slalombackarna vittjar ett arrangemang för Världscupen under oktober 2008. Men på den lilla orten Levi finns det inte bara aktiviteter för skidåkare, här finns en bred satsning på olika typer av aktiviteter

På några år har den lilla byn Levi förvandlas till en metropol med status för alpint World Cup.

Ryssarna brände byarna
Ett av de företag som tillhandahåller olika typer av aktiviteter är Loma Paksu, som drivs av bröderna Paasirova. Deras anläggning ligger lägligt vid en liten sjö där de plogar en bana för långfärdskridsko, och här hyr de ut all den utrustning man behöver för att få uppleva den finska lappmarken. Sommartid är det bland annat fiske och forsränning som gäller. När vi körde genom Erkki Paasirovas hemby, sa Erkki något som fick mig eftertänksam. Denna by var enda byn i den här trakten som ryssarna inte hann att bränna ned innan de gjorde reträtt. Vad håller jag på med tänkte jag i mitt stilla sinne medan Erkki berättade vidare om att Madonna och andra kändisar hade köpt exklusiva hus här. Här åker jag omkring i olika världsdelar, fyra dagar på varje ort. Skriver om hotell, nedfarter och badstränder.
Han gav mig verkligen en tankeställare. Hade lust att stiga av ekorrhjulet, stänga av telefonen och ringa hem för att meddela att jag kommer att stanna här ett tag tills det mentala hunnit i fatt mig.



Genuin turistföretagare
Samtidigt var jag glad över att ha tagit initiativet till att inte bara hålla till i byn. Jag bad turistkontoret presentera mig för en genuin turistföretagare verksam i någon av byarna runt Levi. Erkki berättade också att han bland annat är jultomte för ryssar och engelsmän. En del av dem kommer till Erkis anläggning över dagen. Kommer på morgonen med ett plan och åker sedan hem på kvällen. Kittilä flygplats ligger på bekvämt avstånd från skidorterna Levi och Ylläs, med möjligheter till en mängd vinteraktiviteter som skidåkning, safari med renar, hundspann och bastubad med svalkande vinterbad.



Jussi Töyrylä på Levi Turism konstaterar att de genom satsningar på bland annat fiske och golf bättre än tidigare lyckats med att jämna ut skillnaden på antalet besökare mellan sommar och vintersäsong.

Text och foto: Göran Rydell.
www.bulletin.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar